Hírek, újdonságok

A Siltech Classic Legend 380 Series kábelek - eszközteszt

A Siltech Classic Legend 380 Series kábelek - eszközteszt

Valóban legendás termékek!

Neil Garder írása

 

A Classic Legend, a holland Siltech cég gyártmánya a nagy szakmai tekintélynek és hírnévnek örvendő gyártó 1997-ben közepes árszínvonalon forgalomba került Classic Anniversary terméksorozatának alapos átdolgozásával született. A 2005-ben és 2008-ban is frissített Classic Anniversary kábelcsalád a Siltech legnagyobb darabszámban eladott termékévé nőtte ki magát. A cég alapítója, Edwin van der Kley-Rynveld és csapata nem pihent a babérjaikon, hanem tovább dolgozott a termékcsalád tökéletesítésén, így született meg a ma tesztelt Classic Legend sorozat, amely jelenleg három termékből áll: A (jelen írás tárgyát képező) 380-as, a 680-as és a 880-as kábelekből. Mindhárom kábeltípusban találunk összekötő kábeleket, hangszórókábeleket és tápkábeleket is.

A kábelcsalád legfrissebb változatában a Siltech a jól bevált ezüst-arany ötvözetű vezetőket használja, most már a G9-es (kilencedik) generációs változatában. A G9-es kábelekben is sodrott kettős koaxiális elrendezésben találjuk ezeket a vezetőszálakat, modellszámtól függően különböző számban és átmérővel. Az egyes modellek közötti méreteltérés általában másfélszeres, vagy kétszeres. Minél nagyobb az elemi szálak átmérője, annál alacsonyabb a vezető ellenállása, vagyis jobb a vezetőképessége. Sokat finomodott maga az arany-ezüst ötvözet minősége is, technológiai fejlesztésekkel még tisztább anyagot sikerült előállítani. A Siltech amerikai forgalmazója, a Monarch System két veterán szakértője, Jon Baker és Rich Maez ismertette részleteiben a G9-es változat mögött rejlő technológiát, kiemelve, hogy, az ezüst hajlamos a kristályhatárok mentén leheletvékony repedéseket előidézni. Az ezüst kristályrácsa határaihoz közeli területre bejuttatott arany feltölti ezeket a repedéseket, illetve hézagokat, ezzel mérhetően csökkent a vezető torzítása. Az évek során végzett intenzív kutatásifejlesztési tevékenység eredményeként az egyes generációkban folyamatosan tökéletesedett a gyártástechnológia. Az egyedi hőkezelés és erősáramú impulzusokkal történő edzés és néhány más beavatkozás hozadékaként folyamatosan finomodott az ezüst-arany ötvözet minősége és vezetőképessége. A G9-es változat lényegesen jobb vezetőképességgel rendelkezik, rövidebb idő kell a „beégetéséhez”, a vezetők és a szigetelőanyag kevesebb üzemóra után érik el az optimális teljesítőképességüket. A gyártó tovább tökéletesítette a hőkezelési eljárást is, az arany-befecskendezési művelet precizitása és tisztasága is érezhetően javult.

A Classic Legend termékekben az eredetileg a Siltech igen drága, referencia minőségű Crown termékcsaládjához kifejlesztett technológiát is viszontlátjuk. Ez a háromrétegű szigetelési technika, amely PEEK (poliéter-éter-keton) és Teflon rétegekből épül fel. A Siltech úgy tapasztalta, hogy az egyedi módon egymásra helyezett szigetelő anyag rétegek nagymértékben képesek csillapítani a vezető torzítását, javítják a kábelszerkezet hőstabilitását és árnyékolását, mindezek eredményeként pedig mérhetően és hallhatóan is javul a kábel hangzásminősége. Ez az egyedi szigetelési eljárás a Classic Legend kábelcsalád esetében is elsősorban a mérhető nem lineáris áramvezetési rendellenességek számát és mértékét csökkentette. Baker és Maez úgy nyilatkozott, hogy „ezek a hibajelenségek mérhetőek, ha rendelkezünk a megfelelő ismeretekkel és tudjuk is, hogy a mit akarunk mérni.”

A Monarch Systems úgy véli, hogy a Classic Legend kábelcsalád továbbra is őrizni fogja a biztos pozícióját a Siltech megfizethetőbb árszínvonalú Explorer kábelei és a termék- és árpiramis csúcsán trónoló Royal Signature és Triple Crown kábelcsalád között.

A teszt során számos, nálam megtalálható referencia minőségű kábellel hasonlítottam össze a Classic Legend kábelt, a teszthez a legjobb minőségű média lejátszókat, így például a dCS Bartók és a Lumin S1 készülékét, többféle erősítőt, többekközött az Aesthetix Mimas integrált erősítőjét, a Bryston (ebben a számban tesztelt) BR-20-as előerősítőjét és a Bryston 3B Cubed kettős mono teljesítményerősítőjét, valamint az egyedileg módosított ATC hangsugárzókat és a vadonatúj (nemsokára tesztelésre kerülő) Monitor Audio Silver 300 hangsugárzóit használva.

Ami a kábel hangzásminőségét illeti, a Classic Legend minden kétséget kizáróan tudja azt, amit tudnia kell és nem teszi azt, amit nem is kellene tennie. Elsősorban a magas- és a felső középtartománya kimagaslóan jó. Ezzel együtt semmilyen oda nem való kiemelést, elszínezést, túlhangsúlyozottságot sem tapasztaltam a felső regiszterekben és a mélyei is mentesek a szélsőséges beütésektől. A megszólalása a teljes hallható hangspektrumban kiegyensúlyozott, természetes, szinte hibátlan a teljesítménye. Kedvenc lemezeim, köztük számos olyan felvétel, amely erősen próbára teszi a rendszereket és bővelkedik finom, nehezen reprodukálható apró, de fontos részletekben, korábban ritkán tapasztalt részletgazdagsággal, „elevenséggel” szólaltak meg. A Classic Legend kábel a referencia minőségű elemekből felépített rendszerem mindegyik tagját hozzásegítette a tudása legjavának megcsillogtatásához, anélkül, hogy saját hangot adott volna nekik, a produkció a transzparencia magasiskoláját mutatta be.

A Classic Legend kábelek tökéletes élethűséggel szólaltatták meg a zenét, semmit sem adtak hozzá, semmit sem vettek el belőle, az apró, leheletfinom részletek is hallhatóvá váltak és mérnöki pontossággal képezték le a teret. Hibátlanul azonosíthatóvá vált az előadók helye a színpadon. A hangzásélmény olyanná nemesedett, mintha a koncerten az első, vagy a második sorban, közel a zenekarhoz ültem volna. A másik legfontosabb, amit azonnal érzünk, hogy a Classic Legend semmit sem ad hozzá a zenéhez, a legkisebb mértékben sem színezi el azt. A hihetetlen transzparens megszólalás elvileg ridegebbé, színtelenné tehetné a hangzást, de itt ennek nyomát sem tapasztaltam, ezek a kábelek sem nem sötétítik, sem nem fényesítik a hangot. Éppen a semleges megszólalássukkal kíméletlenül feltárják a rendszer esetleges hibáit, így ha gyenge, vagy bizonytalan a rendszere mélyhang átvitele, a Classic Legend kábel kíméletlenül szembesíti majd ezzel a hibával, de ugyanúgy a közép-, vagy magastartományban is megmutatja a rendszer esetleges gyengeségeit. A Classic Legend kábelek nem arra valóak, hogy elleplezzék, vagy kozmetikázzák a rendszer apróbb-nagyobb hibáit, hogy megszépítsék a rendszere esetleg nem teljesen koherens hangzását. Mint a nagyfelbontású videón, itt is a valóság tükörképét látjuk. Emiatt azután nem mindig lesz boldog attól, amit hall…

A kritikus zenehallgató a legkönnyebben a magastartomány esetleges torzulásait, nem pontos leképezéseit veszi észre. A legtöbbször az énekhangon tapasztalhatunk sok rendszernél némi maszatolást. A hegedű és a rézfúvósok hangzása vékonyodhat el, vagy válhat túlfényezetté, a cintányér hangja veszítheti el az igazi fémes csengését. De nem a Classic Legend kábeleket hallgatva! Ezek a kábelek a legtranszparensebb és legkevésbé színezett hangzású kábelek, amelyeket volt szerencsém hallani. Úgy érzem, hogy a Siltech kábelek tökéletes harmóniában és pontosan a megfelelő levegősséggel szólnak. Semmi sem torzul, a zene finom rezdülései, tranziensei pontosan a helyükön maradnak és szólalnak meg, semmit sem csillapít, semmit sem hangsúlyoz túl a zene legapróbb részleteiből sem. Az altszaxofon pontosan olyan hátborzongatóan szólal meg, mint az élő előadásokon hallhatjuk, a hegedűk hangja sincs felvizezve. A legfeltűnőbb a kábelek hangzásában, hogy mentes mindenféle színezettségtől, a legcsekélyebb jelét sem tapasztaljuk a saját hangzásnak, a harmónia, az életszerű megszólalás marad a fókuszban. A nagy kórusok hangzása sem mosódik össze, miközben kristálytisztán leválik a szóló betéteknél az előadó hangja a kórus háttérhangzásától. Ez talán a legnagyobb próbatétel minden kábel esetében. Hasonlóképpen káprázatos a kábelek mélyfrekvenciás átvitele is (esetemben ez a 35 Hz körüli tartomány), tökéletesen ülnek és ütnek a hangok, hibátlan a ritmika és a dinamika. Érett az akusztikus basszus, valószerű a lecsengés, a lábdob és az üstdob igazán ütősen szólalnak meg, érezzük, ahogy mozog körülöttük a levegő és a lecsengés is abszolút valósághű.

Ezek a kábelek igen finoman, alig észrevehetően diktálják a tempót, a ritmust. Úgy valahogyan, ahogyan a profi dobosok a nagy beütés előtt finom, puha mozdulattal jelzést adnak, így építve fel a nagy hangenergiát, vagy ahogyan a balladáknál egy árnyalattal a ritmus után kullognak, hogy egyedi hangulatot varázsoljanak a történethez. A Classic Legend kábelek az előadást élettel megtöltve, előre lendítve viszik a zenét, mintegy előre érzik az ütemet, ettől azután igazán élvezetessé, lendületessé válik az éppen tolmácsolt mű. Erre részben a kábel hihetetlenül gyors tranziens leképezése is magyarázatot adhat: az egyes hangképek úgy bukkannak elő, mintha egy ugródeszkáról pattannának le.

Ami azonban a Classic Legend kábelt az eddig hallgatott és tesztelt kábelek (többek között Audience, Esprit, Kimber, MIT, Synergistic, Wireworld) élére röpíti, az a zene szövetében rejlő kontrasztok és összetett szerkezeti elemek elképzelhetetlenül precíz felbontása és leképezése. A gitárjátékosok pontosan tudják, hogy mi a különbség a klasszikus gitár melegebb, meghittebb intonációja, kitartott rezonanciája és a flamenco gitár elharapott lecsengése között, de igen sok kábel és zenelejátszó eszköz aligha tudja ezeket a meghatározó finomságokat leképezni. A Classic Legend az üdítő kivétel, ez a kábel képes pontosan visszaadni ezeket a leheletfinom, de meghatározó fontosságú részleteket. Másik jó példa Peter, Paul and Mary „All My Trials” felvételénél a három előadó tökéletesen összehangolt énekében rejlő és az egyes előadókat pontosan azonosító leheletfinom különbségek feltárása. Ezen a felvételen a bariton Paul és a tenor Péter lassan építi fel a harmóniát, tökéletes alapot teremtve Mary enyhén búskomor énekhangjához. Ezt a bámulatosan jól összefont hármas hangzást erősíti a nylon és az acélhúros gitárok finom pendülése, de még az analóg magnetofon szalagzaja is segíti, amit ez a kivételes képességű kábel az időben és térben tökéletesen elhelyezve képes szerves egésszé és hátborzongatóan életszerű előadássá leképezni.

A kábel hangzásminőségének alapos kiértékelése után szóljunk néhány szót a kábelek elsőrangú kikészítéséről, kiviteléről is. A Classic Legend kábelek kiszerelése, kialakításuk finomsága, elegáns megjelenési képük, a gyártásukhoz használt anyagok megválasztása, kellemes tapintása mind arról árulkodik, hogy a Siltech kifejezetten nagy figyelmet fordít arra, hogy az adott termék minősége és esztétikai megjelenése szoros kapcsolatban álljon egymással és megtiszteli a felhasználót azzal, hogy a kábelek árával arányos felhasználói élményt biztosít a számukra. A kábelek minden egyes eleme, tulajdonsága, az igen szigorú minőségellenőrzés kivételesen magas minőséget sugall. Elég csak megérinteni a kábel köpenyét, végigsimítani az ujjunkat a tükörfényes ródium bevonatú csatlakozókon, megcsodálni a kidolgozás osztályon felüli minőségét, hogy megbizonyosodhassunk arról, hogy itt bizony több mint értékarányos szolgáltatást nyújtott a gyártó. A Classic Legend kábelek emellett igen hajlékonyak, kezesek, könnyen csatlakoztathatóak, gond nélkül vezethetőek be az állványok szűk bejáratain, vagy bújtathatóak át a hajlatokon, ahol szükséges. Persze meglehet, hogy sokan úgy vélik majd, hogy nem a cicoma, hanem a nyújtott teljesítmény, az adott kábel zeneisége, a hangok hiteles tolmácsolása számít. Én viszont úgy vélem, hogy a csúcskategóriás audió termékeknél is igaz az, hogy akkor tökéletes a birtoklás élménye, ha a fül és a szem is lehető legtöbbet kapja.

A csúcskategóriás hangzású eszközök világa olyan terület, ahol valójában csak a személyes élmények, benyomások és persze az esetleges pénzügyi korlátok számítanak, szabnak határt. Legendává válhat-e vajon ezen a területen A Classic Legend? Az idő adja majd meg a választ. A magam részéről ehhez csak annyit tehetek hozzá, hogy ez a termék minden korlátozástól mentes, csodálatra méltóan hiteles, mindenféle torzulás, fedettség nélküli igazi zeneiséggel örvendezteti meg a használóját, ezeket a kábeleket használva a zene szívét-lelkét ismerhetjük meg. A saját, sok éves tesztelői és zenehallgatói tapasztalatom alapján állítom, hogy a nagyon jó és a legeslegjobb kábelek közötti mezsgye igencsak szűkre szabott. A Siltech a Classic Legend kábelekkel tökéletes biztonsággal talált be ennek a szűk térnek a közepébe. Olyan terméket alkotott, amely jó eséllyel veheti fel a versenyt az ezen a terepen küzdő bármely, akár az öt számjegyű árcédulát hordozó csúcstermékekkel is. Az én világomban, ahol az árat legalább annyira figyelem, mint az érte kapott teljesítményt úgy látom, hogy aligha kérhetnék annál többet, mint amit ezek a kábelek nyújtani tudnak. Éppen ezért minden fenntartás nélkül igen melegen ajánlom azokat.

Rich Maez és John Baker, a Siltech amerikai forgalmazója, a Monarch Systems alapítói:

 

-         Hogyan, miért jött létre a Monarch Systems?

A cég megalapítása előtt sokat beszélgettünk a viszonteladói hálózatokról és arra jutottunk, hogy vannak még fehér foltok az Egyesült Államok piacán az import és a forgalmazás terén. Sok olyan forgalmazót találtunk, aki ugyan nagy mennyiségben importált különféle, amúgy piacképes terméket, de elmulasztotta kiépíteni a forgalmazáshoz szükséges viszonteladói hálózatát, így csak ült a raktárában felhalmozódott eszközökön. Nem volt bemutató termük, ahol a lehetséges vásárlók megismerkedhettek volna a termékekkel, de sok olyan forgalmazóval is találkoztunk, aki nem tudta a piac egészét megdolgozni, mindenhová eljuttatni a termékeit. Felderengett, hogy vélhetően mi képesek lennénk arra, hogy mindezt jobban, hatékonyabban végezzük. Mivel mindketten gyártói háttérrel rendelkeztünk és pontosan ismertük azt, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a termék vevőre találjon, úgy gondoltuk, hogy képesek lennénk egy kreatív marketinggel és fegyelmezett üzleti tervvel egy sikeres forgalmazói hálózat kiépítésére. Természetesen az a vágy is ösztönzött bennünket, hogy valami olyasmit csináljunk, ami mindkettőnk számára örömet szerez, miközben a termék vásárlói is nyernek az általunk értékesítendő termékekkel. Mindezek motiváltak abban, hogy létrehozzuk a vállalkozásunkat. Az importot és a forgalmazást a Chario márkával kezdtük és azóta több terméket vittünk sikerre ezen a hatalmas piacon.

 

-         A sokéves gyártói tapasztalatuk révén több oldalról is alapos betekintést nyerhettek a csúcskategóriás audió eszközök világába. Mégis mi teszi egyedivé az Önök forgalmazási tevékenységét?

A korábbi évek során kiskereskedelmi tapasztalatokra is szert tettünk, így pontosan tudtuk, hogy mit vár el egy viszonteladó a forgalmazótól: teljes körű, azonnali és hatékony támogatást, alapos és precíz ismertetést, oktatást az értékesítendő termékekre vonatkozóan, hogy meg tudják válaszolni a vevőik esetleges kérdéseit és persze rugalmas, problémamentes kapcsolatot a forgalmazóval. Gyártóként azzal is tisztában voltunk, hogy mit kíván egy gyártó a termékeit forgalmazótól: egy hatékony és teljesítőképes forgalmazói hálózat kiépítését, hatékony marketing munkát, stb. Mivel mindkét területen volt tapasztaltunk, így tudtuk, hogy mik az elvárások és mit hogyan kell csinálnunk ahhoz, hogy azokat teljesíteni tudjuk és ugyanakkor a gyártók velünk szemben támasztott követelményeinek is a legmagasabb szinten meg tudjunk felelni. Igen sokat segített az is, hogy a kerítés mindkét oldalán lévő világot ismertük, hogy tisztában voltunk azzal, hogy mi kell mindkét oldalon a zökkenőmentes, hatékony kapcsolattartáshoz. A Monarch System feladata, hogy a gyártók és a forgalmazók elvárásainak is a lehető legnagyobb mértékben megfeleljen, sőt lehetőség szerint túl is teljesítse azokat.

 

-         Sokan a gyártó és a kiskereskedő közötti hídnak látják a forgalmazót. Önök is így látják?

Olasz hangsugárzó gyártót, dán erősítőgyártót, lengyel állvány- és tartozékgyártót és holland kábelek gyártóját képviseljük az amerikai piacon. Mindegyik gyártó elég jól ismeri a lehetséges piacát, a sajtót, az ügyfélbázisát, de nem rendelkeznek az adott piac megdolgozásához szükséges egyedi tudással és ismeretekkel. Éppen ezért van szükségük arra, hogy az adott piacot tökéletesen ismerő forgalmazó segítsen a termékeiket elhelyezni az adott területen. Ismert dolog, hogy az USA és Kína a két legnagyobb audió felvevő piac a világon, de mindkét piac teljesen másképp működik. Az egyik területen sikeres forgalmazó vélhetően megbukna a másik piacán, miután teljesen más a két régió üzletviteli gyakorlata. Ez nyilvánvalóan a kisebb piacokra is igaz, mindenütt megvannak a sajátos „játékszabályok”, a sajtóval és a viszonteladókkal való hatékony együttműködés szabályai is eltérőek. A mi dolgunk, hogy megismerjük és hatékonyan alkalmazni tudjuk a saját piacainkon ezeket a szabályokat és így megfeleljünk a gyártó és a piac elvárásainak. Jó kapcsolatot kell kiépítenünk a sajtóval, a kiállításszervezőkkel és a viszonteladókkal, a véleményformálókkal, hogy sikeres lehessen a termékforgalmazás., hogy hatékonyan és pontosan jussanak el a gyártó üzenetei a piachoz. Emellett természetesen az import- és belső forgalmazási logisztikát is tökéletesen értenünk és gyakorolnunk kell.

Természetesen sokat segít a munkánkban a viszonteladóktól és a piactól kapott visszajelzés és meg kell találnunk a módját annak is, hogy ezt a gyártókkal szemben is érvényesíteni tudjuk, hogy pontosan azt a terméket kapjuk, amit a piac vár tőlünk. Ez segít a termékfejlesztésben, a piacépítésben és ugyanakkor az ügyfél megelégedettség mértékét is nagymértékben javítani képes.

MEGJELENT A SOLID TECH BASE OF SILENCE

MEGJELENT A SOLID TECH BASE OF SILENCE!!!
 
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mai audio rendszerek olyannyira fejlettek, hogy komoly figyelmet kell fordítani a külső és a belső rezgések és rezonanciák hatására.
 
A Base of Silence egy önálló szigetelő polc, amelynek célja, hogy bármilyen hifi berendezést elszigeteljen a nemkívánatos rezgésektől. Használja ezt a polcot önálló szigetelőként bármely HIFI állvány tetején, vagy használja erősítő állványként egyenesen a padlón.
 
Az izolációs rendszer négy különálló izolátor egységet tartalmaz, és az izolátor talpa parafa védelemmel van ellátva. Minden egyes szigetelőegység 12 rugóval terhelhető a terhelés függvényében, ami azt jelenti, hogy egy talapzatban maximum 48 rugó található.
 
Az alapot legfeljebb 90 kg-os terhelésre készítik elő. Extra rugók hozzáadhatók, és növelik a 180 kg-os maximális terhelést.  A legkönnyebb terhelés, amely hallható szigetelési hatást biztosít, 8 kg.
 
A csend alapja egy szendvicspanelből áll, négy beépített szigetelővel. A szendvicstábla mérete: 435 mm x 495 mm x 60-70 mm. A szigetelő polc 30 mm-es MDF-ből, 3 mm-es parafából és felül 19 mm-es furnérozott HD MDF-ből áll.
 
A Silence alapja hatféle lakk/furnér változatban kapható(fekete, fehér, dió, cseresznye, tölgy, fekete tölgy).
 
A szintező elhelyezése opcionális, a rövid vagy a hosszú oldalon is elhelyezhető.

MEGJELENT A PHASEMATION EA-320

 

MEGJELENT A PHASEMATION EA-320!!!

 

Teljesen diszkrét, minden elemében szimmetrikus, visszacsatolás nélküli hangszedő illesztő erősítő, amely az élő zenét és az alkotó szenvedélyét olvassa ki a lemez barázdáiból

 

A termék rövid bemutatása és koncepciója

 

Fejben tartva azt, hogy „sokkal több rejlik az analóg technikában” egy újabb taggal bővítettük a hangszedő illesztő elektronikáink családját: Az analóg lemezek szerelmeseinek egy újabb visszacsatolásmentes hangszedő illesztő erősítőt alkottunk.

Örömmel jelentjük be készülékcsaládunk új tagját, az EA-320 modellt, ami egy középkategóriás, félvezetős hangszedő illesztő erősítő, amely a többi készülékünk tudásának javát ötvözi tovább tökéletesített áramkörökkel, kifinomult hangzásminőséggel és új funkciókkal.

A készülék legfőbb jellemzői

 

I.      10 mm-es vastagságú alumínium lemezt használtunk a készülék előlapjához. Megjelenési képe elegáns, az EA550 és EA350 készülékeinkhez hasonló szerkezeti felépítéssel.

A készülékház megerősített fémszerkezet, az előlapja egy 10 mm vastag alumíniumlap, a talplemez 1,2 mm vastag acéllemez, az oldalfala és a tetőlemeze 1,2 mm vastagságú acéllemez. Mindez együtt a belső merevítésekkel együtt stabil, kellőképpen merev készülékházat eredményezett.

A készülék lábai nehéz fémtömbből készültek, amely hatékonyan védi a készüléket a kívülről jövő rezgések ellen.

II.    V-I / I-V átalakító típusú teljes mértékben szimmetrikus, visszacsatolásmentes, diszkrét elemekből épített erősítő áramkörök

A félvezetős és az elektroncsöves erősítők egyaránt általában negatív visszacsatolású erősítők, a működési elvük szerint folyamatosan ellenőrzik a bejövő és a kimenő jelet. Mivel valójában csak bemenő jelet dolgoznak fel, viszonylag alacsony költséggel gondos alkatrészválogatással nagy pontosságú, precízen működő erősítők készülhetnek ezen elv alapján. Ugyan-akkor a visszacsatolás révén a bemenő és a kimenő jel között csekély, de mérhető időeltolódás van, ami elméletileg nem korrigálható, éppen ezért egyéb zavarok mellett tranziens intermodulációs torzítást eredményez, ami miatt a visszacsatolást alkalmazó erősítők sohasem lehetnek teljesen tökéletesek.

A félvezetős és elektroncsöves Phasemation erősítők esetében nem alkalmazunk negatív visszacsatolást. A vissza-csatolásmentes erősítők esetében nem mérhető időeltolódás, így nagyobb eséllyel készülhet ezen az elven nagy pontosságú és hitelesen megszólaló erősítő, amennyiben megfelelően választjuk meg az alkatrészeket, a legkorszerűbb gyártástechnológiát alkalmazzuk és gondosan megtervezett, nagy pontosságú áramköröket építünk. Mindezek eredményeként a megszólaló hang 100 %-ig a bemenő jel, hangzásminőségét tekintve maradéktalanul képes visszaadni az eredeti felvétel szellemét, dinamikáját és a legfinomabb részleteit.

III.   A készülék legfőbb jellemzői

1)    A készüléken két bemenet található, mindegyik kapcsoló állásától függően MM, vagy MC hangszedő jel fogadására egyaránt alkalmas.

2)    Visszacsatolás nélküli CR2 típusú alulvágó szűrőt építettünk a készülékbe.

A készülék a meggörbült, hullámos lemezeket is képes torzításmentesen lejátszani, nem tapasztalható a hangszórók (mélyhangszóró) dübörgése.

3)    A készülékbe épített kapcsolóval háromféle ekvalizálási görbe közül választhatunk. A RIAA görbét sztereó felvételek, a Mono1 állást DECCA hanglemezek, a Mono 2 kapcsolóállást pedig a Columbia hanglemezek lejátszására javasoljuk. A Mono1 és Mono2 állásban mono üzemmódban működik a készülék. Ez magasabb hangzáshűségű lejátszást garantál a DECCA és Columbia lemezek esetében.

4)    A készülékbe „degauss” (lemágnesező) áramkört is építettünk.

A „degauss” funkciót választva a lemezt mintegy 30 másodpercen át játszva a készülék lemágnesezi a vasmagos, felmágneseződött MC hangszedőt, ettől érezhetően feltisztul a hangzáskép.

IV.  Kettős mono felépítés

A készülék két teljesen azonos felépítésű mono egységből készült, ennek megfelelően tökéletesen azonos hangzás-karakterrel és jelszinten szólal meg a bal és a jobb csatorna.

V.    A gyártásához gondosan válogatott, csúcsminőségű alkatrészeket használunk

1.    A bemenő jelnél:

A)     A készülék elektronikus elemeihez 1 %-os pontosságú fémfilm ellenállásokat és a kiváló hangzásukról ismert és elismert, dielektrikumként ezüstözött Micar-lemezeket használó Micar kondenzátorokat építettünk a készülék hangzása szempontjából kritikus fontosságú RIAA illesztő egységbe. Ezek az alkatrészek elsősorban a STEREO ekvalizálási görbe esetében nyújtják a tudásuk javát.

B)     Az erősítő áramkörökben ELNA SILMIK elektrolit kondenzátorokat használunk a lehető legjobb hangzás biztosítására. Az ebbe a fokozatba épített ellenállások 1 %-os tűréshatárú fémfilm ellenállások.

2.    Az erősítő egységben:

A)     Igen alacsony a kapcsolási zaj, mindenütt Rohm SIC diódákat építettünk be, amelyek kiváló hangzást biztosítanak.

B)     Nagyméretű, csúcsminőségű elektrolit kondenzátorokat használunk, fém, Nichicon alacsony ellenállású elektróda-fóliákkal a kommutáló kondenzátorok esetében.

A csatoló kondenzátor ELNA SILMIC II elemet használ.

C)     A nyomtatott áramköri kártyákon alacsony zajú zéner diódákat használunk olyan söntszabályozókkal, amelyek kizárják a visszacsatolást, eredményeként villámgyors és igen gyors erősítő áramköröket hoztunk létre.

D)     A hálózati transzformátor alacsony fluxusveszteségű R-magos csúcsminőségű transzformátor.

 

A készülék műszaki adatai

 

A készülék funkciója

V-I/I-V átalakító típusú, teljesen szimmetrikus felépítésű, visszacsatolásmentes ekvalizáló erősítő

Bemenő jel

MM

MC

Bementi érzékenység

2,5 mV

0,13 mV

Megengedett hangszedő bemeneti impedancia

max. 47 kOhm

470 Ohm

Erősítési tényező

38 dB

64 dB

Bemenő jelátalakítás jel/zaj aránya

-120 dBV

-140 dBV

Névleges kimenő feszültség

200 mV (1 kHz-en)

Eltérés az ideális görbétől

±0,5 dB (20 Hz – 20 kHz között)

Tápfeszültség igénye

USA:100 V AC, 60 Hz

Európa/Ázsia: 230 V AC, 50-60 Hz

A készülék méretei

286 mm széles x 93 mm magas x 252 mm mély

A készülék tömege

3,9 kg.

 

 

MEGJELENT A PHASEMATION T-320

MEGJELENT A PHASEMATION T-320!!!

Kapcsolóval ellátott csúcsminőségű MM/MC illesztő transzformátor, amely az MC hangszedőkre optimalizálva az élő zenét és az alkotó szenvedélyét olvassa ki a lemez barázdáiból

A termék rövid bemutatása és koncepciója

Korábban, 2020-ban már nagy sikerrel hoztuk forgalomba a T-550-es transzformátorunkat, amely ugyancsak az MM és MC hangszedők közötti váltásra szolgáló kapcsolóval volt ellátva. A T-320 ugyanilyen 10 mm vastag alumínium előlappal készült és minden tudásunkat felhasználva úgy alkottuk meg, hogy csúcsminőségű hangzást biztosítson.

 

A készülék legfőbb jellemzői

 

1.  A T-550-eas modellnél jól bevált erős, vastag falú készülékházba épített készülék.

A készülék előlapja egy 10 mm vastagságú merev alumíniumlap. A készülék háza 1,2 mm vastag, rézzel bevont acéllemez, a készülék fedele pedig ugyancsak 1,2 mm-es vastagságú rézzel bevont fémlemez. A készülék összeszereléséhez nem mágnesezhető rozsdamentes acélcsavarokat használtunk, ez biztosítja a készülékház megfelelő merevségét és egyben véd a mágneses torzulások ellen is.

2.  Saját fejlesztésű osztott tekercselésű MC illesztő transzformátor a készülék lelke

Ennél az illesztő transzformátornál is a korábban már bevált osztott tekercselési technikát alkalmaztuk. Alacsony veszteségű, ultravékony rézhuzalt tekercselünk egy nagyméretű, 0,2 mm-es vastagságú permalloy anyagból készült EI magra. Ez széles frekvenciaspektrumban is kiváló frekvencia átvitelt és fázisjellemzőket garantál. Az illesztő transzformátor tökéletesen lienáris marad az alacsony frekvenciákon, rendkívül magas az erősítési tényezője, ezáltal csökken a fázistorzulás a hallható hangtartományban, bámulatosan jó a térleképezése, a hangszerek és előadók helye pontosan azonosítható a színpadon, a teljes frekvenciasávban életszerű, természetes a megszólalás.

3.  Kapcsolóval válthatunk az MM és MC hangszedő üzemmód között

A készülék előlapján található kapcsolóval válthatunk az MM és MC hangszedő üzemmód között.

 

A készülék műszaki adatai

 

A legjobb hangszedők kimeneti impedanciája*1

1,5 – 40 ohm

Terhelő impedancia

47 kohm

Erősítési tényező

26 dB

Frekvencia átvitele

10 Hz – 50 kHz (±2 dB)

Erősítési tényező

139 mm széles x 92 mm magas x 134 mm mély

A készülék méretei

1,3 kg.

A készülék tömege

 

Be-/kimeneti aljzatok (RCA)

Aranyozott aljzatok

*1 A transzformátorral csak 1,5 – 40 kohm közötti kimeneti impedanciával rendelkező hangszedők használhatóak!

 

Megjelent a phasemation ea-1200

MEGJELENT AZ EA-1200!!

EA-1200

Önálló egységekből (3 doboz) épített elektroncsöves LCR visszacsatolás nélküli hangszedő illesztő erősítő, amely az élő zenét és az alkotó szenvedélyét olvassa ki a lemez barázdáiból

A termék rövid bemutatása és koncepciója

Fejben tartva azt, hogy „sokkal több rejlik az analóg technikában” a világon elsőként alkottunk meg 2012-ben egy 3 dobozba épített hangszedő illesztő egységet, az EA-1000-es modellt az analóg hanglemezek szerelmeseinek, tavaly pedig megjelentünk az EA-2000-es hangszedő illesztő egységgel, amely a Phasemation mind a 6 hangszedő illesztő előerősítőjének erényeit ötvözi, egyben a legkisebb pontatlanságot is radikálisan megszüntetve. Az idén pedig, 9 év után útjára bocsátjuk az új szabványt, az EA-1200-as modellt, amely az EA-1000-es készülék utódjának tekinthető úgy, hogy megőrizte az elődmodell hangszíngazdagságát, de a hangzás minőségét az EA-2000-es modell dimenziójába emelte át.

A készülék legfőbb jellemzői

1.      Elektroncsöves LCR, visszacsatolás nélküli hangszedő illesztő erősítő külön-külön, összesen3 dobozba épített jobb és bal csatorna elektronikával és tápegységgel.

1)     A készülékbe a T-1000-es modellből származó transzformátorhoz hangolt MC illesztő transzformátort építettünk.

2)     Újratervezett elektroncsöves LCR ekvalizáló egységet fejlesztettünk a csúcsminőségű hangzás biztosítása érdekében.

3)     Tovább tökéletesítettük az egység zajmentességét, finomítottunk a jobb/bal csatorna elválasztásán, a tápegység az EA-1000 modellben alkalmazottal azonos elvek alapján készült.

A független, önálló dobozba épített bal és jobb csatorna elektronika, amelyet a 3. dobozba épített csúcsminőségű tápegység szolgál ki rendkívül jó jel/zaj viszonnyal jellemezhető hangzást és igen magas felbontást, részletező képességet biztosít, eredményeként a megszólaló hang életszerű, az élő zene varázsát idézi és tökéletesen képezi le a színpadot.

A készülék részletes bemutatása

1.               Visszacsatolásmentes LCR ekvalizáló áramkör két monoblokként kialakított, külön-külön dobozba szerelt elektron-csöves erősítővel.

1)     A T-1000-es modellben használttal azonos transzformátorral készült a tápegység. Mindhárom bemenet szimmetrikus, kapcsolhatóan MM, vagy MC hangszedőt tud fogadni. A készüléken aszimmetrikus, RCA bemenet is található, itt a szimmetrikus és aszimmetrikus üzemmód között váltó BAL/UNBAL kapcsolóval kapcsolható elektronika gondoskodik a bemenet zajmentesítéséről, ha aszimmetrikus (RCA) aljzaton keresztül érkezik egy MC hangszedő jele a készülék beme-netére.

2)     A visszacsatolás nélküli, SRPP típusú, ECC-803S csövekkel épült erősítő áramkör kiváló tranzienseket és elismerten magas hangzásminőséget nyújt. Az ECC-802S alacsony kimeneti impedanciájú cső gondoskodik a jelerősítésről. A kapcsolás szokatlanul széles dinamikatartományt, a csak csöves elektronikával elérhető fényes, életteli hangzást biztosít.

3)     Az ekvalizáló áramkörben is LCR típusú kapcsolást alkalmazunk. Ezzel a lehető legalacsonyabb szintre korlátoztuk a jelszint veszteséget és az indukciós zajt, a jelerősítő rendszer impedanciáját csökkentő LCR-kapcsolás hatékonyan véd a jelalak torzulás ellen. A készülékbe épített nagyméretű tekercseknek, csúcsminőségű filmkondenzátoroknak és egyéb magas minőségű szerkezeti elemeknek és megoldásoknak köszönhetően a lemez barázdáiból kiolvasott információ veszteség-mentesen jelenik meg a kimeneten.

4)     A készülékbe épített kapcsolóval háromféle ekvalizálási görbe közül választhatunk. A RIAA görbét sztereó felvételek, a Mono1 állást DECCA hanglemezek, a Mono 2 kapcsolóállást pedig a Columbia hanglemezek lejátszására javasoljuk. A Mono1 és Mono2 állásban mono üzemmódban működik a készülék. Ez magasabb hangzáshűségű lejátszást garantál a DECCA és Columbia lemezek esetében.

 

2.               Tápegység közvetlen fűtésű 5U4G csövekből és R-magos nagykapacitású transzformátorral monoblokként megépítve

1)     Az egyenirányító áramkörben rendkívül nagy kapacitású R-magos transzformátrot használunk. A bal és jobb csatorna tápellátást külön egyenirányítók biztosítják, két fojtótekerccsel és egyenirányító (5U4G) csövekkel, amelyek elviekben mentesek a kapcsolási zajtól. A tápegység transzformátorok és a fojtótekercsek mágnesesen árnyékoltak, így nagyobb és tisztább áramot tudnak szállítani az erősítő áramkörök számára. A fűtést biztosító tápegység szabályozott egyenáramú indítórendszerrel készült, ezáltal igen jó jel/zaj arányt sikerült elérnünk.

 

3.               Elsőrangú szempont a lehető legjobb minőség

1)     Az EA-2000 elegáns megjelenési képét biztosító 10 mm vastag alumínium előlapot szereltünk az 1,6 mm vastag rézzel bevont acéllemezből készült készülékház elejére. A készülék fedlapja 2 mm vastag alumínium. A ház mágnesesen árnyékolt és gondosan merevített.

2)     A készüléklábak nehéz fém rezgéscsillapító betéttel vannak ellátva, hatékonyan védik a készülék elektronikáját a nemkívánatos rezgések ellen.

3)     A készülékbe épített RCA aljzatokat a kiváló minőségéről és tökéletes hangzásáról ismert Flutech cég gyártja, az XLR csatlakozók a semleges és tökéletes hangzásegyensúlyt biztosító Neutrik cég termékei.

4)     A készülékház elemei gondosan polírozottak, a készülék megjelenési képe időtállóan elegáns, szemet gyönyörködtető.

A készülék műszaki adatai

 

A készülék funkciója

Elektroncsöves, visszacsatolás nélküli LCR hangszedő illesztő erősítő

Bemenő jel

MM

MC

Bementi érzékenység

2 mV

0,1 mV

Megengedett hangszedő kimeneti impedancia

max. 47 kOhm

1,5 – 40 Ohm

Erősítési tényező

40 dB

66 dB

Bemenő jelátalakítás jel/zaj aránya

-120 dBV

-146 dBV

Névleges kimenő feszültség

200 mV (1 kHz-en)

Eltérés az ideális görbétől

±0,5 dB (20 Hz – 20 kHz között)

Áramfelvétele

43 watt (100 V AC, 50 – 60 Hz)

A készülék méretei

Erősítő: 210 mm széles x 93 mm magas x 365 mm mély (2 darab)

Tápegység: 210 mm széles x 93 mm magas x 346 mm mély (1 darab)

A készülék tömege

Erősítő: 4 kg/db. Tápegység: 5,8 kg.

 

*Figyelem! Az EA-120T esetében egyszerre csak az RCA, vagy az XLR bemenet használható! Működési zavart okoz a készülékben, ha egyide-jűleg van jel az RCA és az XLR aljzatokon!

Megjelent a Lumin P1

MEGJELENT A LUMIN P1!!

Az eddigi legrugalmasabb lejátszónk, a p1 az audió rendszere lelkét képezheti

Használhatja digitális adatfolyamkezelőként, digitális/ analóg jelátalakítóként, előerősítőként, vagy akár mindháromként egyszerre!

9 digitális és analóg bemenet

Usb digitális audió bemenet és kimenet, akár natív dsd512 támogatással

Szimmetrikus xlr és aszimmetrikus rca analóg bemenetek

Spdif és aes bemenetek, akár 192/24 felbontással, dop támogatással

Iker mono felépítés, kettős es9028pro sabre dac áramkörökkel mono üzemmódban

Femto órajel rendszer

Új beépített lineáris tápegység két toroid transzformátorral

Üvegszálas hálózati aljzat

 

HÁLÓZATI LEJÁTSZÁS:

max. DSD512

max. 384 kHz, 14 – 32 bit, sztereó

teljes MQA dekódolás

DIGITÁLIS BEMENET:

USB:

USB audió 2. osztály kompatibilis

WINDOWS 10 (1073-as, vagy frissebb kiadás)

OSX, vagy újabb

DoP128 támogatás

PCM 44,1-384 kHz, 16-32 bit, sztereó

DSD64 (DoP64, DSD PCM-en át)

3 HDMI aljzat

PCM2.0 audió támogatás

4K videó jelátengedés

DIGITÁLIS KIMENET:

USB:

Natív DSD512 támogatás

PCM 44,1-384 kHz, 16-32 bit, sztereó

BNC SPDIF:

PCM 44,1-192 kHz, 16-24 bit

DSD64 (DoP64, DSD PCM-en át)

HDMI aljzat (1)

PCM2.0 audió támogatás

4K videó jelátengedés

ARC (visszatérő hangcsatorna) támogatás

FELSKÁLÁZÁSI BITRÁTÁK ÉS BITMÉLYSÉGEK

DSD128 felskálázási opció min-den fájlformátum esetében

PCM 384 kHz felskálázási opció minden fájlformátum esetében

ANALÓG BEMENET:

1 pár aszimmetrikus RCA

1 pár szimmetrikus XLR

ANALÓG KIMENET:

Kettős ESS SABRE9028Pro DC áramkör

Teljesen szimmetrikus felépítés kiváló minőségű alkatrészekből

LL7401 kimenő transzformáto-rok

Femto órajel rendszer igen pon-tos FPGA jeltovábbítással

szimmetrikus XLR aljzat, 6 V rms, a 2. láb a melegpont

aszimmetrikus RCA, 3 V rms

OPTIKAI HÁLÓZAT:

Ipari szabványú SFP

1000Base-T Gigabit Ethernet

A hálózati kapcsolóhoz/kábelek-hez esetleg adapterre lehet szükség

Egyszerre használható az RJ45-ös aljzattal (vagyis egyidejűleg csatlakozhat az útválasztóhoz és a LUMIN L1-hez, vagy a NAS-hoz)

EGYÉB BEMENETEK:

RJK45 1000Basee-T Gigabit Ethernet

A megosztott USB aljzat táro-lásra, flash meghajtó, USB merevlemez (csak egyetlen partíció, FT32 vagy exFAT és NTS formátumban) fogadására is használható.

A legújabb programokat és alkalmazás leírásokat a hon-lapunkon találja meg.

A TÁPEGYSÉG:

Beépített két toroid transzfor-mátoros tápegység külön digitális és analóg kivezeté-sekkel. Alacsony zajú lineáris szabályozás

DIGITÁLIS ADATFOLYAM KEZELÉSI SZOLGÁLTATÁ-SOK

UpNp protokoll audió digitális adatfolyam kezelési kiegészí-téssel (Open Home). Roon Ready, Spotify Connect, TIDAL Connect, Qobuz, FLAC Lossless Radio, TuneIn Radio, Apple AirPlay, szaggatásmen-tes lejátszás, a készüléken lejátszási listák készíthetőek, többhelyiséges lejátszás (Songcast).

TÁMOGATOTT VEZÉRLŐ-ESZKÖZÖK:

Apple iOS eszközök: iOS 8,0, vagy újabb operációs rend-szert igényel.

Android eszközök: Android 4.0 (Ice Cream Sandwich), vagy frissebb változatot igényel.

A KÉSZÜLÉK KIVITELE:

Nyers alumínium

Feketére anodizált alumínium

EGYÉB INFORMÁCIÓ:

A LUMIN infravörös távvezérlő a készülék tartozéka.

Leedh Processing veszteség-mentes hangerő szabályozó.

Folyamatos fejlesztés alatt áll a készülék. Az újabb szolgál-tatások és funkciók program-frissítéssel válnak elérhetővé.

 

LUMIN: 350 mm széles x 380 mm mély x 107 mm magas, 12 kg.

A LUMIN készülékeket Magyarországon kizárólagos jelleggel forgalmazza:

Limar Audio Kft. www.limar.hu

 

Érkezik a Fender x MoFi PrecisionDeck

Nagy örömmel mutatjuk be a Fender x MoFi PrecisionDeck-et, amely csak Master Tracker hangszedővel, limitált példányban lesz kapható. A készülék gyönyörű, de erről beszéljen helyettünk a kép. 

A MoFi Electronics összefogott a Fender Musical Instruments Corporation-nel egy nagyon különleges együttműködés érdekében - ez a Fender x MoFi PrecisionDeck. Minden egyes limitált példányszámú egység egyedileg számozott, jelvényes, és biztosan gyűjtői darab lesz.

A Fender x MoFi PrecisionDeck, egy minden tekintetben nagy teljesítményű lemezjátszó, gyönyörű megjelenéssel, amely a zenei történelem évtizedeinek múltját idézi. A PrecisionDeck ugyanazt a fát, a mocsári kőrist használja, mint a híres Fender Precision Bass® gitár. A mocsári kőrisből készült alapanyagokat a Fender USA szerzi be, marja ki és fejezi be az ikonikus háromszínű sunburst színben. Az alkatrészeket a MoFi tervezi és gyártja, a készüléket pedig a díjnyertes UltraDeck technológiájával a MoFi által végzett teszteléssel és beállítással a cég Ann Arborban, Michiganben található gyárában szerelik össze. 

A Fender PrecisionDeck a MoFi Electronics MasterTracker phono cartridge-rel együtt kerül forgalomba. Az ára előreláthatólag 4.500,- euró lesz.

Érkezik a MoFi Electronics UltraGold MC

MoFi Electronics UltraGold MC: ezt a hangszedőt hivatalosan október 6-án fogják piacra dobni, azonban már most megrendelhető. Shibata tű és 0,4 mV kimenet, mindössze ennyi információnk van róla, hamarosan jönnek a részletek. Addig is a képek itt letölthetők. Az ára előreláthatólag 1990,- euró lesz.

Analóg sarok: SME Model 6

Analóg sarok #309: Az SME Model 6 lemezjátszó, a Sculpture A.3L hangszedő

Michael Fremer  |  2021. Ápr. 20.

 

"A napokban kaptam néhány Audio-Technica AT-LP120X lemezjátszót, amelyekre már 6-7 hónapja vártam. Több is jó lett volna, így felhívtam a forgalmazót, ahol azt mondták, hogy 17.700 darabra várnak a megrendelők” – legalábbis ezt az üzenetet kaptam az ismert viszonteladótól.

Igencsak meglepődtem ettől a számtól, még ennél az örökéletű feketelemez lejátszónál is soknak tűnt. Az Amerikában 279 dollárba kerülő és a Technics SL-1200-as lemezjátszóra erősen hasonlító közvetlen meghajtású készülék igen nagy népszerűségnek örvend. Olyan hangkarral szerelt, ami biztosan nem tesz kárt az értékes lemezekben, beépített hangszedő jel illesztő erősítővel rendelkezik, a hangszedője egy AT-VM95E – az AT-95SE feljavított változata-, ami ezért az árért igen jónak számít (lásd az l. lábjegyzetet). Az AT-LP120X elfogadhatóan jó teljesítményű, sőt még egy analóg/digitális jelátalakítót is épített bele a gyártó, a digitális jel egy USB aljzaton áll rendelkezésre.

Valójában nem is annyira meglepő, hogy ilyen sokan állnak érte sorba. Az egyik legnagyobb forgalmazója, a Crutchfield honlapja arról tájékoztat, hogy "Jelenleg nincs raktáron, a várható beérkezése 2021. 04. 30.” Ez is mutatja, hogy aki azt gondolja, hogy az analóg hanglemezek újraéledése csak egy átmeneti fellángolás, vagy egy kipukkanófélben lévő buborék, nagy valószínűséggel nem jól látja a helyzetet.

A magam részéről azt mondanám, hogy „Rendben! Adjon még hozzá 100 dollárt és kaphat érte egy Pro-Ject T1 Phono SB lemezjátszót, ami messze jobb hangzásminőséget biztosít, de ahogy visszaléptem a Crutchfield honlapjára, a legnagyobb megdöbbenésemre azt láttam, hogy az alapkivitelű T1 (349 dollár az ára) és a Pro-Ject Debut Carbon EVO (499 dollár) ugyancsak "Jelenleg nincs raktáron."

Lehet, hogy a lemezjátszó hiány is a COVID-19 rovására írható, pontosabban a COVID-mizéria miatti alkatrészhiány, gyárbezárás, a korlátozott szálíltási kapacitás okozza, vagy az, hogy a korábbinál többen dolgoznak otthonról és lemezjátszót meg lemezeket vásárolnak?

Amennyiben meg nem leli a keresett hanglemezt, vagy késve érkezik az, azt meg az okozza, hogy egyszerűen nem tudnak lépést tartani a hanglemezgyárak a gyorsan növekvő igényekkel (lásd a 3. lábjegyzetet). De ez a jobbik a lehetséges rosszak között, jobb, mintha a kereslet hiánya miatt leállított présgépekről, vagy –ami még rosszabb- az ócskavastelepre küldött gyártósorokról kellene beszámolnunk.

A Model 6 lemezjátszóval az SME egy új piaci szegmensre lép be

Aligha valószínű, hogy belátható időn belül egy 500 dollár alatti árú SME lemezjátszó jelenne meg a piacon, de az ebben az évben a fennállásának 75. évfordulóját ünneplő gyártó (lásd a 4. lábjegyzetet) egy 10.000 dollár alatti fogyasztói áron kínált lemezjátszóval próbál egy újabb piaci szegmenst meghódítani.

Huszonegy évvel ezelőtt (!) teszteltem –a ma már nem gyártott- SME 10 lemezjátszót, ami akkor az M10-es karral 5.995 dollárba került. Akkor úgy gondoltam, hogy „meglehetősen borsos” a szerkezet ára. Azóta persze az én látásmódom is változott, ahogy a lemezjátszó piac felső szegmensének jó fele is, egyre több a meglehetősen drága szerkezet ebben a szegmensben. Mai dolláráron számolva az akkor 5.995 dolllárba kerülő SME 10-es 9.100 dollárba kerülne. Az SME igen népszerű M2.9 karjával szerelt új Model 6 lemezjátszó amerikai fogyasztói ára 8.995 dollár - vagyis nagyjából annyiba kerül, mint amennyibe a Model 10 került 2000-ben.

 

A Model 6 bevezetéséig az SME legolcsóbb lemezjátszója a 12.500 dollárba kerülő Model 12 volt. De akkor hogyan jön ide a Model 6? A magyarázat: Ez az SME hatodik teljesen új lemezjátszója. A többi a Model 30, 30, 20, 10, 15 és 12.

Az SME az első lemezjátszóját, a Model 30-at 1990-ben készítette, pontosan akkor, amikor azt jósolták, hogy le fog áldozni az LP-nek. A Model 30 neve meg onnan ered, hogy épp akkor ünnepelte a gyártó az első hangkarja piacra kerülésének 30. évfordulóját. Ezt a hangkart még most is gyártják, rendszeresen frissítve és feljavítva, de lényegében változatlan formában. Akkor nagyjából 12 ezer dollár volt az ára, mai árakon számítva ez mintegy 24 ezer follárnak felel meg. A jelenleg elérhető feljavított 30/2 modell hangkar nélkül 38.400 dollárba kerül.

A Model 30 és egészen a Model 6-ig az összes többi SME lemezjátszó az SME saját üzemében készült alumíniumból. Ennek jó oka volt: A cég elsősorban orvostechnikai, űrtechnikai és hadiipari termékeket gyárt és jelentős a szerszámkészítési, fémmegmunkálási és gyártási kapacitása és eszközparkja. Amikor SME lemezjátszót vásárolt, eddig biztos lehetett abban, hogy annak nagy része, amit a dobozban talált Angliában, a West Sussex megyében lévő Steyning városban található SME gyárban készült.

Kétszer jártam az SME gyártóüzemében, először 2015-ben, majd 2017-ben ismét, miután megvásárolta a Cadence Group a céget az azt alapító Alastair Robertson-Aikman családtól és a cég vezetőjének az űrtechnikai ipar egyik ismert veteránját, Stuart McNeilis urat nevezte ki.

 

A Model 6 esetében az SME a drágább SME modellekben alkalmazott O-gyűrűs felfüggesztést és a vastag alumínium lemeztányért egy „egyedi nagy fajsúlyú műgyantából” CNC gépekkel kiesztergált és rendkívül jó rezgéscsillapító hatású készülékvázzal váltotta ki."

Az így készült szerkezet meglehetősen nagy tömegű, kompakt, mintegy 20 font súlyú futómű (a 4 font tömegű, a feltételezések szerint Delrinből, vagy hasonló anyagból készült és bordázott felületű lemeztányért is beleértve). A váz négy rugalmas, a feltételezések szerint szilikonból, vagy hasonló rezgéselnyelő tulajdonságú anyagból készült lábon nyugszik. Az összes többi SME lemezjátszóhoz hasonlóan ennek a futóműnek sincs porvédő fedele.

Az SME állítja, hogy "a fő csapágy, a meghajtó orsó és a szíjtárcsa ugyanolyan mérnöki pontossággal és szigorú szabvány szerint készül, mint a csúcskategóriás SME lemezjátszók hasonló alkatrészei”. Nincs okunk kétségbe vonni mindezt. Fájdalmas lépés lenne az SME számára, ha lejjebb kellene adnia a minőséget bármely általa gyártott szerkezeti elemnél. A Futóművet vizsgálgatva úgy látjuk, hogy egy koronás alumínium szíjtárcsára fektetett lapos szíj hajt meg egy feketére anodizált alumínium alsó tányért.

A hangkar az igen népszerű SME M2-9-9 "feljavított" (de hogy miben, arról nem szól a hír) változata, golyóscsapággyal és egy belülről csillapított rozsdamentes karcsővel, de itt fekete krómbevonattal. (Az M2-9 korábban önálló termékként is kapható volt 2.100 dollárért, ami a Model 6 árának mintegy negyede, de az SME már nem árul önálló kart, csak lemezjátszó futóműbe építve kaphatóak a karjaik). Az M2-9 5-12 gramm tömegű hangszedőt tud fogadni. A magnéziumötvözet hangszedő tartó papucs a tűmerőlegesség beállítását is lehetővé teszi. Állítható a függőleges letapogatási szög (VTA) és az SRA, de nem üzem közben, ami azért nem olyan nagy baj. Az SME egy RCA-RCA csatlakozókkal szerelt Crystal Connect összekötő kábelt is mellékel a lemezjátszóhoz. Az MM terhelő kapacitásának beállításához nem volna rossz tudni a kábel kapacitását, de ezt nem árulta el az SME. Ugyanakkor ez nem kritikus fontosságú beállítás.

 

A 24 volt váltóárammal működő meghajtó motort egy 4,5 font tömegű, nagy fajsúlyú polimer dobozba zárt tápegység látja el árammal egy kétfázisú, DSP alapú színuszhullám generátoron keresztül. Önálló, diszkrét teljesítményerősítő hoz létre két tiszta színuszhullámot, ami kettős váltóáramú tekercseket hajt meg. A lemezjátszó 33 1/3 és 45 fordulat/perc sebességgel forog, a fordulatszám 0,0133 Hz-es lépésekben állítható, így igen precíz a sebességszabályozás.

A készülék beállítása: A Model 6 beállítása viszonylag egyszerű, bár a lábai nem állíthatóak, így a lemezjátszót tartó állványt kell pontosan vízszintbe állítanunk. Furcsának találom ugyanakkor, hogy az SME használati utasítása említést sem tesz a vízszintbe állítás fontosságáról.

 

A használati utasításban található kép szerint a hangkaroszlop az SME lemezjátszó futóműveknél megszokott ovális talpkivágásba passzol, ami egyszerűvé és biztonságossá teszi a forgáspont és a lemeztányér orsó közötti távolság beállítását, a hangszedő tartó papucs egy darabból készült, a túlnyúlás az orsó-forgáspont távolsággal állítható. A két talptartó csavar meglazításával tudjuk a kart előre-hátra mozgatni.

Szeretném megszakítani itt egy pillanatra a teszt leírását és megkérni Önöket, hogy olvassák el az Analog Planet story, az Analog Planet története írást, amely érzékletesen írja le J. R. Boisclair, a Wally Tool munkatársa szavaival, hogy a zenitszög beállítása (amely a legtöbb beállító sablon esetében úgy történik, hogy a tűszár párhuzamos legyen a „nulla pontnál” lévő jelzésekkel, amikor a tű éppen eléri a barázdát) gyakran durván pontatlan a hangszedőbe rosszul beépített tű okán. Ezt a problémát valójában a hangszedő gyártóknak kellene kezelniük.

Boisclair addig is megoldást talált a problémára, amíg a gyártók nem korrigálják ezt a hibát, de ez a megoldás nem alkalmazható az SME karok esetében a hangszedő tartó papucs egyedi kialakítású túlnyúlási rendszere miatt – ami egyébként igen jó megoldás volt a bevezetése idején, de az egyre egzotikusabb tűprofilok megjelenésével és a mi tagadás, egyre trehányabb hangszedő szerelési gyakorlat miatt ma már nem annyira praktikus. Nem lenne baj, ha az SME kicsit több rugalmasságot adna a zenitszög beállításához, anélkül, hogy fel kellene adnia a klasszikus rendszerét, ez akár egy opcionális hangszedő papuccsal is megoldható lenne.

Továbbra is maradok a magas lovon: Sajnálatos módon pontatlan a használati utasítás VTA/STR és az azimut, a tűmerőlegesség beállítására vonatkozó része - de az is igaz, hogy nem csak az SME követte el ezt a hibát. Nem a megfelelő megoldás a függőleges letapogatási szög/SRA és a tűmerőlegesség beállítására az, hogy a hangkarcső fala párhuzamos legyen a lemez felületével, a tűszár pedig –legalábbis szemmel láthatóan- a lemez felületére merőlegesen álljon. Na de most már tényleg abbahagyom a bajszom alatti dörmögést!

Az SME egy 2.729 dollárba kerülő Ortofon Cadenza Black hangszedőt szerelt az M2-9 hangszedő tartójába a tesztelésre küldött lemezjátszóba, de még az előtt küldött nekem az Ortofon egy új, korlátozott darabszámban készült és mindössze csak 999 dollárba kerülő 2M LVB (Ludwig von Beethoven) Black hangszedőt, amely a Cadenza boron tűszárába épített Shibata tűvel szerelt, meg egy új fejlesztésű rugalmas csillapító alátétet, így előbb inkább ezzel a hangszedővel próbáltam ki a lemezjátszót.

 

A zenitszög beállíthatóságával kapcsolatos fenti morgolódásom ellenére még mondanom kell valamit, mielőtt a beállítanánk a tű leszorító erőt, ha nem állítottuk volna be azt a túlnyúlás beállítása során. A függőleges letapogatási szög/SRA egy rögzítő csavar megoldásával és a menetes hangkartartó rudat felfele, vagy lefele süllyesztő nagy körgyűrű elforgatásával állítható. Ez egy hatékony (és költségkímélő) VTA/SRA beállítási lehetőség. A besodródásgátló szerkezet az SME esetében már megszokott függesztett súlyos-egyfonalas rendszer.

A könnyen beállítható fordulatszám/sebesség azt is jelenti egyben, hogy pontos 33 1/3, vagy 45 fordulat/perc sebesség állítható be. A lemeztányér forgási sebességét mutató PlatterSpeed alkalmazás azt jelzi, hogy az SME 6-os lemeztányérja pontosan a választott/beállított fordulatszámmal forog, az eltérés mindössze legfeljebb ±0,02 %.

A készülék használata: Miután végeztem a beállításával, a készülék sajnos az adott állapotában használhatatlannak bizonyult. A műanyag befogógyűrű túl szorosan tapadt, rázás, feszegetés nélkül nem is tudtam levenni a leszorítót, ami szerintem aligha tesz jót a csapágyaknak. A megoldásom egy 30 dollárba kerülő könnyű leszorító a Record Doctor kínálatából.

A lemezjátszó a tápegység tetején található nagy forgatógombtól jobbra lévő kicsi, krómozott nyomógomb megnyomásával indítható. A 33 1/3 és a 45 fordulat/perc sebesség közötti váltáshoz és fordítva előbb ki kell kapcsolnunk a motort, majd meg kell nyomnunk a tápegységen lévő nagy gombot.

Az SME 6 lassan indul, de hacsak nem diszkóban kívánja használni, ez nem jelenthet igazán gondot. A fordulatszám finombeállítása: Miközben forog a motor, nyomja meg és tartsa lenyomva a nagy forgatógombot mindaddig, amíg villogni nem kezd a sebességet jelző SPEED világító dióda, majd ezután forgassa el a gombot az óramutató járásával egyező, vagy ellentétes irányba, attól függően, hogy növelni, vagy csökkenteni szeretné-e a fordulatszámot. Miután beállította a kívánt értéket, nyomja meg ismét a nagy gombot! A Model 6 igen pontosan tartja a beállított sebességet.

Hangszínekben gazdag, teljes értékű, jól megfogott hangzás: Mozgó mágneses hangszedőhöz képest a 2M Black LVB igen részletgazdagon, nyitottan és igen jó magasakkal szólalt meg – de a Model 6 igazán az MC Cadenza Black hangszedőt beszerelve éledt fel és nyílt meg. A meghallgatások sorát Ahmad Jamal eredetileg 1961-ben az Argo Records által kiadott Alhambra lemezének 1997-ben újra kiadott és fantasztikus hangzású, Bernie Grundmann által a német Alto Analogue lemezkiadó részére még az Universal stúdió leégése során a mesterszalag megsemmisülése előtt mintegy 10 évvel vágott mesterlemeze alapján készült változatával kezdtem (Alto AAOO5).

Ez az 1961-es Ron Malo felvétel szenzációsan jól hangzó dobütéseiről, transzparenciájáról és a kifinomult mélyeiről ismert az audiofilek körében. Jamal a színpad előterében játszik és a hallgató is ott ül hozzá közel, az első sorban középen. Amikor Vernell Founrier keményen belép a dobokkal, lezárva a nyitó akkordokat —Rodgers és Hammerstein "We Kiss in a Shadow" számában—az még a sokadik meghallgatás után is dinamikai meglepetés és az SME 6-os tökéletesen továbbította ezt az élményt (de még mennyire!) a Wilson (ebben a számban tesztelt) XVX. hangsugárzóin. Israel Crosby basszusgitárja feszesen, jól megfogottan és lendületesen szólalt meg, függetlenül attól, hogy csak pengetett, vagy folyamatosan játszott-e a húrokon.

 

Nagyon jól ismerem ezt a lemezt és miközben a Model 6 azért hagyott valamit abból a lemezen, amit a nagyobbik testvérei, igaz, drágább hangszedő illesztő erősítővel hallgatva kihoztak a lemezből, a Model 6 teljesen kielégítő zenei előadással lepett meg, a különbség korántsem olyan nagyságrendű, mint az árkülönbözet. Úgy mondanám, hogy a Model 6-ot a gyártó gondosan és igen körültekintően hangolta úgy, hogy jól azonosíthatóan zenéljen, de ne legyen azért egy markáns, túlhangsúlyozott egyénisége.

Dave Wilson híres, Kevin Gray által a Cohaerent Audió részére vágott (és 2021. március 12-én forgalomba került) Wilson Audiophile felvételeiből három, az Analogue Productions által kiadott 45 fordulat/perc sebességű dupla lemeze sajnos túl későn érkezett meg ahhoz, hogy szerepet kaphasson a XVX tesztjében, de még éppen időben ehhez a teszthez. A 33 1/3 fordulatszámú újrakiadott változatról az Analog Planet cikkben írtam. (Olvassa el az olvasói megjegyzéseket, ha egy csomó őrültséget szeretne olvasni!)

A három lemez egyike a Winds of War and Peace (APC-8823-45), amely a méltán híressé vált "Mallet of Death" ("MoD") nagydob látványos puffogásait tartalmzza az első, a "Liberty Fanfare” felvételben. A Model 6 és az MC Cadenza Black igazi mély, csontig hatoló, jó hangú, a terem falait is megremegtető „puffanásokat” szólaltatott meg. A National Winds pedig figyelemre méltóan finoman szólalt meg.

A „lemezjátszó kétséget kizáróan kompetens, de úgy vélem, hogy a kiváló hangzás nem annyira a futómű, sokkal inkább M2-9 érdeme. A hangkar az SME elsődleges szakterülete és mostantól ha SME hangkarra vágyik, egy lemezjátszót is vennie kell hozzá.

Meglehetősen éles a verseny a 9.000 dolláros ársávban, de ha ezen az áron szeretne jó lemezjátszót vásárolni és szeretné, ha sokféle hangszedőt is beszerelhetne a hangkarba (elfeledve a zenitszög állítás korlátozott lehetőségét), feltétlenül vegye fontolóra a Model 6 megvásárlását, még mielőtt más típus mellett döntene! Eltekintve a lemezleszorító hibájától, az SME legújabb lemezjátszója alaposan átgondolt termék és jogosan számíthat nagy piaci sikerre. Minél tovább használtam, annál jobban élveztem a nyitott, levegős hangzását és a kifejezetten jó, mélyre hatoló mélyeit és még úgy is jól megállta a helyét, hogy jelenleg 1 millió dolllárnál is többet érnek a hallgató szobámban működő, meghallgatható lemezjátszók!

________________________________________

1. lábjegyzet: Herb Reichert tesztelte az AT-VM95E hangszedőt itt: Gramophone Dreams #44.

2. lábjegyzet: Julie Mullins Re-Tales rovatához a 2020. novemberi számban Sunil Merchant, a Covina, California Sunny Components munkatársa azt nyilatkozta, hogy a járvány alatt drámai módonmegnött a középkategóriás és közepes árfekvésű lemezjátszók eladása.

3. lábjegyzet: Az Apollo lakktüze csak csekély mértékben befolyásolta a lemezgyártást.

4. lábjegyzet: SME, Ltd., Steyning, Sussex BN4 3GY, Anglia. Az USA forgalmazó: Bluebird Music, 40 Sonwil Drive, Buffalo, NY 14225. Tel.: (001-416) 638-8207 Web: bluebirdmusic.com.

Megjelent az Advance Paris X-P1200 előerősítő

Megjelent az Advance Paris X-P1200 előerősítő

 

ADJA MEG A TISZTELETET A FORRÁSJELEKNEK!

Az új X-P1200 előerősítő a know how-nk, az évek során megszerzett ismereteink és tudásanyagunk legjobb bemutató eszköze. Valójában egy közös, rekeszekre osztott házba épített két független mono előerősítőről van szó. Így gondoskodtunk az áramkörök, az előerősítő elemeinek lehető legtökéletesebb elválasztásáról. Ez a kivitel biztosította az elérhető legjobb csatornaelválasztást (áthallási csillapítást), eredményeként érezhetően javult a sztereó térhatás.

Az X-P1200 nem csak független előerősítő áramkörökkel rendelkezik a jobb és a bal csatornán, de mind-egyik csatorna önálló, a másiktól független tápegységet is kapott, a készülékbe két transzformátort építettünk.

Az X-P1200 9 analóg bemeneten, köztük 2 aszimmetrikus XLR aljzaton fogadja a forrásjeleket. Emellett egy USB B (XMOS) bemenetet, 2 koaxiális digitális audió és 2 optikai digitális audió bemenetet is találunk rajta. A kimeneti oldalon pedig szimmetrikus XLR, illetve aszimmetrikus RCA aljzaton keresztül kaphatja a jelet a teljesítményerősítő, vagy az egyéb aktív eszköz.

Mindent megtettünk azért, hogy ez az előerősítő a legjobb audió rendszerekben is helyet kaphasson: A hálózati bemenet fojtótekercsekkel és kondenzátorokkal szűrt, a készülékbe két nagyteljesítményű toroid

transzformátort építettünk, a tápáram szűréséről 4 db. 12.000 µF-os, 150 voltos kondenzátor gondoskodik. A digitális forrásjeleket az Analog Device AD1955 DA/AD jelátalakítója dolgozza fel.

Ez a jelátalakító elsősorban a csúcskategóriás audió készülékekhez és az SACD lejátszókhoz készült.

A digitális/analóg dekódolás csúcsminőségben történik, 123 dB-es jel/zaj arány mellett; a hangminősége az elérhető legjobb. A jelátalakító egységben egy sokbites szigma-delta modulátort, csúcsminőségű interpolációs szűrőket és folyamatos idejű differenciális áramkimenetű digitális/analóg jelátalakítókat találunk.

A PC-ről, vagy MAC-ről érkező forrásjeleket XMOS elektronika fogadja, ez ma a legjobb minőséget biztosító megoldás. Az X-P1200 az X-A1200 mono teljesítményerősítőkkel együtt használva minden kétség nélkül kivételesen jó hangminőségű rendszert alkothat.

A KÉSZÜLÉK MŰSZAKI ADATAI

LEGNAGYOBB Kimenő JELSZINTJE SZIMMET-RIKUS/ASZIMMETRIKUS: 10,5 +/-0,5 dB

Frekvencia átvitele: 10 Hz – 150 kHz

Torzítása: <0,01 %

Jel/zaj aránya: >110 dB

Csatorna elválasztása: >100 dB

Bemeneti impedanciája: 23 kOhm (aszimmetrikus)

Bemeneti impedanciája: 35 kOhm (szimmetrikus)

BEMENŐ SZINT (CD/AUX): <500 mV

BEMENŐ SZINT MM/MC HANGSZEDŐ: 48/64 dB

DAC: ANALOG DEVICES AD1965 /SZIGMA/DELTA)

AUDIÓ VEVŐEGYSÉG: CS8416

Hálózati tápáram igénye: 110/230 V

Legnagyobb áramfelvétele: 30 W

Hálózati transzformátor: 2 db.

Méretei: 155 mm magas x 430 mm mély x 440 mm széles

Nettó/BRUTTÓ tömege: 14,2/15,6 kg.

 

Az Advance Paris termékeket Magyarországon kizárólagos jelleggel forgalmazza:

Limar Audio Kft. 1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. em. 4/a.

Telefon: (+36-1) 359-3136, (+36-1) 329-2980, Fax: (+36-1) 359-3137, E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.">Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.